onsdag, november 11, 2009

Erling Borgen - Skjult agenda?

Erling Borgen har skrevet ny bok. En bok om norske militære kapasiteters rolle i krigen i Afghanistan.
Men jeg må innrømme at uansett hvor interessert jeg er i forsvars- og utenrikspolitikk, kommer jeg noek til å låne denne boken på biblioteket. Ikke kjøpe den slik at Borgen tjener noen kroner på den. For det er den dessverre ikke verdt skal man tro kritikerne.
Boken er full av historiske faktafeil, direkte feiloversettelser og sitater. Og at Borgen ikke har gått direkte til kilden, Forsvaret, og sjekket fakta er, etter min mening en kardinalfeil.
"Styrkene sendte et ubemannet dronefly inn i dalen. Samtidig skjøt elitesoldater, plassert i området, ut en rakett. Dermed kunne droneflyet posisjonere seg. Basert på de bildene som ble tatt av droneflyet, gikk fly og helikoptre til angrep. Fra sine helikoptre skjøt elitesoldatene nesten 800 omganger med 30 millimeter ammunisjon fra små kanoner. I rapporten forteller en av soldatene at han fyrte av 120 omganger for sikkerhets skyld. — Hvis noen skulle ha vært levende på dette tidspunktet." - Borgen om hendelsene i det som senere ble kalt "Døden dal".
En inkurie, javel. "Omgang" har "rounds" blitt på norsk. "Rounds" i denne settingen betyr "skudd". Og at man forveksler helikopter og elitesoldater med kampfly gjør vel ikke saken mer troverdig?
Det beste, etter min mening, er at Borgen hevder at norske kapasiteter var med på et dykkeoppdrag under invasjonen av Afghanistan, landet uten kyststripe.. Ganske utrolig!

Må si at jeg lurer litt på Borgens motiver for å komme med en slik bok.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar