onsdag, juni 24, 2009

Hjemme igjen…

 

Noen dager på hytta går fort! Sukk…. Velvel, godt at sommeren ikke helt har startet da, slik at det er mange fine dager igjen!

Noen flere bilder fra turen..

200906201101_635 Som du ser så ligger hytta veldig fint til ved sjøen, ytterst i Glomma på grensen til Hvaler. Hvis man er god til å spytte morell-stein, klarer man fra terrassen å spytte den i vannet!

200906231012_649 Hytta sett fra vår egen brygge. Ja, det er fastslått i tinglyst skjøte at hytta har rett på brygge på “skjæret”, og den retten er gull verdt! Ikke stor, men akkurat passe. Soveplass til 6 pluss sovesofa i stua til 2.

200906201102_637 “Egen” strand på, tja 8 kvm. ;-) Opparbeidet med egne krefter og vedlikeholdes et par ganger i året. Fantastisk deilig! Er definert som friområde, men inneklemt mellom sjøen og hytta så er det stort sett ikke andre enn oss som bruker den.

200906201101_636 Sett inne fra stua og ut terrassedøra.

200906231548_652 Og med gummibåt og en farfar som lekekamerat og lærer så blir ungene vant til bår og lærer, som her, å ro.. Kvaliteten på vannet ved hytta er stadig bedre. I og med at den ligger så langt “inne” i Glommas utløp er det brak-vann og for 20 år siden var det veldig lite kontroll på hva industrien lenger oppover elva, les Sarpsborg, slapp ut. Dette medførte at “alt” liv i sjøen utenfor hytta ble borte og det ikke var tilrådelig å bade i vannet. Nå, etter kraftig regulering, er det ikke industrien som er problemet, men bøndene og deres gjødsling… Algeoppblomstring skjemmer ikke bare oss, men hele Hvalerområdet, og Fylkesmannens miljøvernavdeling ser på problemet. Får håpe at det blir ordning på dette også, så blir det veldig bra der! Ikke for det, vi bader og koser oss der nå. Og livet i sjøen, tang og tare, krabber og fisk er på full vei tilbake.

Formen min har vært “grei” mens jeg har vært der nede. Ungene har greid seg selv og “aktivisert” farmor og farfar så jeg har kunnet slappe av og tenke på meg selv. Kjenner at det har vært bra for meg. Har kunnet lade batteriene litt og er ikke så gretten og oppfarende som jeg har vært. Er faktisk litt imponert av meg selv! I går kveld var det en skikkelig krangel mellom jentene og tidligere ville jeg “klikket i vinkel” over det. Men jeg var forbausende rolig og meglende og bestemt. Bra!

Smertemessig har det ikke vært noen endring av betydning. Så lenge jeg tar medisinene er jeg “nogenlunde” oppegående. Ikke det at jeg løper omkring og shopper og café’er, men klarer å ordne ting i hverdagen som å handle og lage middag og å være i litt rolig aktivitet sammen med ungene. På smerteskalaen ligger jeg fra 3 til 8 så og si hver eneste dag. Det er værst på kvelden og når jeg er i aktivitet. Om morgene er jeg mest stiv, som om noen har satt en tvinge rundt noen ryggvirvler slik at de ikke kan bevege seg. Og når de “knekkes” løs så kommer smerten, langsomt, sakte men sikkert og bygger seg opp til en 4-5 midt på dagen. Så kommer aktivitetene som peaker til 7-8-9, alt avhenger av hvaslags aktivitet det er snakk om.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar