mandag, oktober 19, 2009

Helse-Norge - Del II

Hva er Raskere tilbake

"Raskere tilbake" er tiltak som har som mål å hindre unødig langvarig sykefravær.
Raskere tilbake omfatter:
  • Tilbud om individuell oppfølging, avklaring og arbeidsrettet rehabilitering
  • Tilbud om behandling hos spesialisthelsetjeneste
  • Lovendringer som sikrer tettere oppfølging av sykmeldte
Med disse tilbudene kan sykmeldte få raskere avklaring, oppfølging og arbeidsrettet rehabilitering gjennom NAV. Både sykmeldte og de som står i fare for å bli sykmeldte kan få tilbud om behandling hos spesialisthelsetjenesten gjennom henvisning fra fastlege.
Forutsetningen er at det kan bidra til at den sykmeldte kan komme raskere tilbake i arbeid.
I lovendringene som trådte i kraft 1. mars 2007, legges det større vekt på oppfølging fra arbeidsgiver. Det nye er dialogmøter mellom sykmeldt og arbeidsgiver som skal sikre tettere oppfølging på arbeidsplassen. Møtene avholdes etter 12 ukers og 6 måneders sykmelding.
Raskere tilbake er tiltak som ble besluttet av Sykefraværsutvalget høsten 2006 og inngår som en del av IA-samarbeidet mellom myndighetene og partene i arbeidslivet. (Kilde www.nav.no)
Jeg har vært i denne ordningen. Og jeg må si at det har vært veldig blandet resultat..
For det første vil jeg si at det har vært veldig lite interesse for å finne ut hva som er årsaken til mine plager. Ja, jeg har blitt sendt til MR. Ja, jeg har blitt sendt til ortopedisk spesialist. Men ingen av de spesialistene jeg har vært hos har hatt nevneverdig interesse av å finne ut hvorfor jeg har smerter. Heller hatt interesse av å finne ut om det er noe å operere, ut fra MR bildene. Når de ikke har funne at det er noe store "greier" de kan gjøre noe med, sendes jeg hjem med et skuldertrekk og "Mest sannsynlig muskulært og at det vil gå over av seg selv".
For det andre har behandlingstilbudet vært "så som så". Det har vært større fokus på å sende meg på arbeidsrettet rehabilitering enn å behandle meg og å finne ut av årsaken. De eneste som har tjent på mine rehabiliteringsopphold er institusjonen og legemiddelindustrien. Når man må ta dobbel og trippel dose med smertestillende og fremdeles være "slakt" på ettermiddager og kveld, uten at noen setter en fot i bakken og lurer på hvorfor jeg har det som jeg har det, vitner om større fokus på å kverne gjennom pasienter og tjene penger enn å "helbrede" pasienter.
At det nå bevilges en halv milliard kroner mer til denne ordningen, uten å vite om tiltaket har effekt, vitner om dårlig styring og "synsing" i stedet for å ha håndfaste bevis.
Ja, det er jaggu på tide å rydde opp i Helse-Norge! Både på politisk og prossess siden...

Ring meg du Jens! Jeg kan stille opp som helseminister jeg;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar